امامزادگان شهرستان اسفراین

امامزادگان شهرستان اسفراین

وبلاگ معرفی امامزادگان شهرستان اسفراین -استان خراسان شمالی
امامزادگان شهرستان اسفراین

امامزادگان شهرستان اسفراین

وبلاگ معرفی امامزادگان شهرستان اسفراین -استان خراسان شمالی

امامزاده مصیّب (ع)ـ اسفراین

بقعة این امامزاده در حدود چهار کیلومترى جنوب غرب روستاى بام، در میان مزارع گندم و در 32 کیلومترى شمال شهر صفى آباد اسفراین قرار گرفته و به سلطان مصیّب و سیّد مصیّب مشهور است.

شالوده بنا از سنگ لاشه و ملاط گل و گچ ساخته شده و داخل آن به صورت مربع و به ابعاد 6×6 متر است. چهار زاویه اتاق را با ایجاد چهار گوشواره به دایره تبدیل نموده و در نتیجه گنبد بنا را برآن استوار ساخته‏ اند.

این گنبد شبیه به کلاه خودى به قطر6 و ارتفاع حدود 6 متر است که نماى خارجى آن را ایزوگام ونماى داخلى ابتدا کاه و گل و سپس گچ اندود شده و زیر ساقه آن با قلم آبى آیة الکرسى و اسماء ائمه‏Œ نوشته شده و این دو بیت مشاهده مى‏شود:

نـوشـتم مـن آن کتیبه را یــادگار

بـوقــت و جــوانى و فصــل بهـار

که چون رخت بندم به گیرم سراى

 بمــاند همـى خــط ز اکـبر بجاى

بقعه داراى ایوانی در شرق به ابعاد 4×2 و ارتفاع 4 متر است که درِ ورودى نیز از همین جهت مى‏باشد. در بالاى درِ ورودى تابلویى است که نوشته شده: «سلطان مصیب ابن قهقهه یکى از یاران حضرت امام حسین‏(ع)مى‏باشد که در جنگ‏هاى حضرت امام حسین‏(ع) شرکت داشته و در تاریخ 64 هجرى در محلّه بام وفات یافته ‏اند.»

بقعه از خارج به صورت هشت ضلعى است که چهار ضلع چهار زاویه ‏ها به ابعاد 2 متر و الباقى بیش از 5 متر مى‏باشد. در وسط اتاق، صورت قبرى است که به اندازه یک متر از کف بقعه ارتفاع دارد و درِ آن را با سنگ مرمر پوشانده ‏اند. در جانب شمال بقعه روزنه کوچکى جهت تهویّه هوا به چشم مى‏خورد و در جانب جنوب آن نیز یک طاقچه کوچک است. 

 این بنا در لیست سازمان اوقاف و میراث فرهنگی به امامزاده ثبت شده، 


 این بنا در سالیان اخیر مورد مرمّت سازمان میراث فرهنگى قرار گرفته و به شماره 21094 و در تاریخ 30/11/1386 به ثبت آثار ملّى رسیده است.


 منبع : (مزارات ایران و جهان اسلام: http://shrines.blog.ir/)